Italy Today

Mnohé z mojich kníh sú vlastne veľkými reportážami. Veľkými iba preto, že je v nich veľa fotografií, ktorými som chcel vyrozprávať to, čo som videl a zažil. No sú i vyjadrením myšlienok, ktoré človeku preletia hlavou pri pozorovaní toho, s čím sa stretne, čo chce bleskovo zaznamenať.
Tie stretnutia sú krátke. Niekedy majú skrytý význam, ktorý treba ihneď zachytiť. No rovnako treba vidieť či vycítiť formu, ktorou to urobím. To je možno rovnako dôležité ako okamih snímania.
italyMojou najmilšou a najdôležitejšou knihou, akú som nafotil, je „Italy Today“.
Zväz Slovenských výtvarných umelcov v roku 1960 vypravil na olympiádu do Ríma autobus. Prihlásil som sa a dostal vycestovaciu doložku. Cesta aj pobyt trvala sedem dní. Bolo to po prvý raz, čo mi režim dovolil vycestovať na Západ.
Napadla ma bláznivá myšlienka, že z tej cesty nafotografujem knihu o Taliansku. (Bol som asi nemiestne ctižiadostivý!)
Fotografoval som nesmierne intenzívne a premyslene (nie nerozvážne), dňom i nocou. Bol som na pokraji fyzického aj psychického vyčerpania.

Po návrate som fotografie spracoval, urobil maketu knihy a ponúkol ju vydavateľstvu Artia v Prahe.
Prijali ju bez námietok. Vyšla spolu s anglickým vydavateľstvom Hamlyn ako „Italy Today“, neskoršie aj v nemeckom vydaní ako „Italien Heute“.

Kniha bola a je veľmi úspešná. V odborných kruhoch sa vtedy hovorilo, že tri knihy – „New York!“ od Williama Kleina, „Sweet Life“ od Eda van der Elskena a moja „Italy Today“ – v značnej miere ovplyvnili fotografiu svojim dravým prístupom a otvorenosťou k sociálnym otázkam súčasnosti.
Knihu „Italy Today“ som fotografoval dvomi Leicami M3, s objektívmi Sumicron 1:2 35 mm a Summarit 1:1 50 mm. Použil som film Kodak 3X s citlivosťou 400ASA. Vyvolával som vo vývojke Kodak D 76d, neskôršie veľmi dlho vo vývojke Atomal.
Väčšinou fotím s clonami 11 až 22. Ostrosť nastavujem na objektíve vždy odhadom od-do, podľa toho, či chcem mať ostrosť donekonečna, alebo beriem ohľad najmä na ostrosť blízkych vecí.
To, čo píšem sa týka najmä reportáže, alebo ako hovorievam „life photography“. Portrét, krajinu, interiér a mnohé iné témy som fotografoval aj na veľké formáty. O tom si povieme niekedy

Zdroj: etrend.sk