Potulky životom - Recenzia knihy

Karol Kállay - Potulky životom
Bratislava, vydavateľstvo Ikar 2006

Knižná revue 2006/21

„...vo fotografii je tvorba otázkou okamihu, bleskovej reakcie. Fotoaparát zdvihneš k oku a zachytíš to, čo ťa prekvapilo, čo si v okamihu pochopil. Kým fotografuješ, maľuješ vlastne obraz“ – takto vníma fotografovanie Karol Kállay, ktorý sa nám tentoraz predstavuje netradične.

kállayovciFotografa a publicistu Karola Kállaya netreba, hádam, už ani predstavovať. Namiesto „pastvy pre oči“ sa nám tento významný umelec rozhodol ponúknuť životopisný príbeh. Fotoaparát vymenil za „pero“ a predstavuje sa nám ako úprimný a láskavý rozprávač, pozorujúci svet a ľudí okolo seba citlivo a s porozumením. Opisuje svoje mnohé „fotografické“ cesty, zážitky, spomienky, postrehy a životné križovatky. Jeho životný príbeh je vlastne rozprávaním o tom, čo sa nedalo zachytiť objektívom. A hoci jeho najprirodzenejším a najvlastnejším spôsobom vyjadrovania je jednoznačne fotografia, jeho štýl písania si určite čitateľov rýchlo podmaní. Na „fotografických“ cestách si nerobil zápisky a v životopisnom príbehu spísal jednoducho to, čo mu ostalo vryté v pamäti a o čom si myslel, že by mohlo potenciálneho čitateľa a znalca jeho fotografického umenia zaujímať.

Karol Kállay začína svoje rozprávanie detstvom, keď v sebe po prvýkrát objavil lásku k fotografii, s nadhľadom a s príchuťou dojatia sa prenáša cez krušné obdobie komunizmu, ktoré jeho rodinu z vyšších spoločenských vrstiev hlboko poznačilo. Jeho vlastný „životný príbeh“ začína cestovaním za fotografiami. Na cestách strávil takmer celý svoj život, pretúlal sa takmer celým svetom, za čo mnohokrát vďačil šťastným náhodám. Chuť pre dobrodružstvo a odvaha ho hnali do tých najzabudnutejších a často nebezpečných kútov zeme. Láskou ale preňho navždy ostalo rodné Slovensko s malebným Kriváňom, veď kniha sa nesie v znamení vyznania Miroslava Válka: Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať.

V jeho rozprávaní nenájdeme pretvárku; cítiť z neho úprimnosť, spontánnosť, správnu mieru skromnosti a, samozrejme, autorov zmysel pre humor. Potulky životom nám predstavujú citlivého, cieľavedomého, inovačného umelca – fotografa. Kniha je okrem iného aj všeobecným svedectvom doby a spoločenských pomerov, obsahuje množstvo faktov, ktoré presahujú individuálne osudy autora. Zároveň je výpoveďou o fotografickom umení a rôznych krajinách sveta.

so súhlasom LIC